آموزش نقاشی با نکاتی ساده برای مبتدیان

نکات قبل از شروع نقاشی

  1. نور را کنترل کنید
    یک فرد مبتدی نیاز به یک مداد نقاشی برای شروع کار دارد اگر در حال نقاشی کشیدن هستید و راست دست باشید؛ حتما مطمئن باشید که از سمت چپ به اندازه کافی به شما نور می رسد. سایه دست ممکن است روی برگه مشکل ایجاد کند، بنابراین نور سمت چپ دچار مشکل می شود. پس بدانید که نور برای بهتر نقاشی کشیدن بسیار مهم است.
  2. مداد درست را انتخاب کنید
    بعضی از هنرمندان مدادهایی را ترجیح می دهند که استایل های خاص دارند. انواع مداد ها طول های مختلفی دارد. طول و تعادل مداد و شکل آن می تواند در نقاشی شما موثر باشد. به همین دلیل بسیاری از افراد از مداد های مکانیکی استفاده می کنند.

نکته مهم این است که همیشه باید مداد خود را تیز نگه دارید. بعضی از مداد ها هستند که با تکنیک های خاصی استفاده می شوند اما در هر صورت همه آن ها باید نوک تیز داشته باشند. برای خطوط تیره تر از مداد های نرم تر استفاده کنید که رنگ آن ها راحت تر پخش می شود.

  1. مداد را درست دست بگیرید
    بعد از انتخاب یک مداد صحیح برای طراحی، مرحله بعدی این است که کاملا آن را درست دست تان بگیرید.

راه های مختلفی برای نگه داشتن مداد وجود دارد:
حالت سه پایه:

رایج ترین حالت برای دست گرفتن مداد این است که سه انگشت شما به مداد چسبیده باشد که به آن حالت سه پایه می گویند. فشار از سمت انگشت وسط شما است. نوک انگشت اشاره هم نزدیک به شصت روی مداد قرار گرفته است که ممکن است فشار انگشت اشاره و شست با یکدیگر برابر باشد.

گرفتن مداد به صورت باز:

این نوع از مداد دست گرفتن یعنی قسمت انتهایی نوک دست شما مداد را در دست گرفته باشد که با حالت قبلی فرق دارد. حرکات بسیار کوچک روی دست انجام می شود که تاثیر خوبی بر کنترل مداد خواهد گذشت.

گرفتن مداد از قسمت زیر:

یکی دیگر از راه های گرفتن مداد این است که کاملا ریلکس آن را در دست بگیرید. می توانید برای طراحی های گسترده و سایه انداختن ها از آن استفاده کنید. در واقع ته مداد در کف دست شما قرار می گیرد و حرکات در چنین حالتی معمولاً به شکل حرکات هفتی است.

گرفتن مداد به شکل اورهند یا دستان باز:

برای تکنیک های سایه زنی در نقاشی از این روش استفاده می شود. باید مداد را کاملا راحت در دست بگیرید اما کنترل کافی روی آن داشته باشید.

نکات مهم حین کشیدن نقاشی

  1. طراحی با مداد و ایجاد نقاط
    این طراحی با مداد برای افراد تازه کار می باشد که بسیار مهم است. فرآیند اعمال مداد به صفحه را برای ایجاد نقطه انجام می دهند. می توانید مهارت های طراحی خود را از طریق در دست گرفتن با دقت مداد انجام دهید و آن را به راحتی از طریق کشیدن بعضی از نقاط کنترل کنید.
  1. کنترل جهت نقاط در حالت طبیعی
    زمانی که روی صفحه با دستتان یک خط منحنی ایجاد می کنید، در واقع روی آن سایه می اندازید. خب باید این فرآیند را تغییر دهیم. از طریق استفاده از جهت ها طرح خود را روی صفحه بکشید.

فقط گوشه جسم مورد نظر را بکشید و سعی کنید از طریق جهت های مختلف و مخالف از دو طرف آن را گسترش دهید و همچنین می توانید سایه اندازی را با دقت در یک جهت به طور موثر ادامه دهید.

  1. نقاشی روی علامت ها
    علامت هایی که شبیه نت های موسیقی روی برگه هستند و فرقی ندارند که چقدر در موسیقی مهارت داشته باشید. شما هم می توانید از این نت ها استفاده کنید و طراحی خود را از میان آن ها ادامه دهید. در نهایت باید از ضربات مداد برای بازتاب چیزی که کشیده اید، استفاده کنید.
  1. خطوط را کنترل کنید
    اگر اولین بار است که نقاشی می کشید، باید تکنیک های استفاده از مداد را برای تازه کاران و افراد مبتدی بدانید و از طریق خطوط صاف و ساده منحنی و غیره شروع به کار کنید. سعی کنید به چیزهای مختلف اطراف خود بیشتر دقت کنید. روی دستتان کنترل داشته باشید. انواع مختلفی از خطوط هستند که برای بهبود نقاشی باید در آن ها مهارت پیدا کنید.

خطوط صاف یا خطوط مستقیم که معمولاً به صورت افقی، عمودی و اریب کشیده می شوند.

خطوط اکسنت که تاکید زیادی روی آن ها است؛ مخصوصا زمانی که می خواهید از یک خط به خط دیگر بروید.

خطوط کانتور که شکل و زیبایی یک تصویر را به طور واضح نشان می دهد.

  1. فونداسیون
    این خط ها و منحنی ها بسیار مهم هستند و شما هم باید به خوبی آن ها را اجرا کنید. فونداسیون باید به اندازه کافی قدرت داشته باشد. خطوط کوچک اولیه برای منحنی در طول نقاشی بسیار مهم هستند و می توانید فشار خوبی را از طریق مداد روی آن ها اعمال کنید.
  1. سایه انداختن روی صفحه
    سایه انداختن باعث می شود که طراحی شما رئال و واقعی تر به نظر برسد. بعد از طراحی باید از انواع سایه اندازی ها با مداد های مختلف استفاده کنید. در دست گرفتن مداد برای سایه اندازی باید به صورت اورهند باشد که در مورد چهارم به شما معرفی کردیم.

همچنین باید از گوشه های مداد با زاویه کم استفاده کنید و فشار مناسبی را برای سایه اندازی اعمال کنید. بیش از حد آن را روی صفحه فشار ندهید.

  1. ترسیم اشکال هندسی
    همانطور که در نمناک اشاره شده است در طراحی می توانید از چارخونه ها و اشکال هندسی استفاده کنید که یک راه موثر برای ترسیم چیزی است که در واقعیت می بینید. طراحی یک مستطیل و تقسیم کردن آن به دو قسمت و دو مربع، یک راه پایه برای انجام این کار می باشد. انجام این روش به شما کمک می کند که نقاشی تان حالت متعادل داشته باشد.
  2. دورنمای نقاشی
    دورنما یا چشم انداز یکی دیگر از ابعاد نقاشی می باشد که در زیبایی آن بسیار موثر است.

دورنمای نقطه صفر
دورنمای نقطه یک
دورنمای ایزومتریک
دورنمای اتمسفری
جزء انواع دورنماهای طراحی هستند.

  1. تمرین، تمرین، تمرین
    هنگام شروع طراحی با مداد، حتی اگر نتوانید دایره یا شکل های هندسی را به خوبی بکشید و مداد را کنترل کنید، نباید ناامید شوید. فقط باید به اندازه کافی تمرین کنید. هر روز این کار را انجام دهید تا در آن استاد شوید.
  2. روی ضعف های خود تمرکز کنید
    باید روی قسمت هایی از ضعف های خود تمرکز داشته باشید. مثلا اگر نمی توانید به خوبی سایه بزنید، راه های مختلفی برای سایه زنی را امتحان کنید. استایل های متفاوت را به کار بگیرید تا کم کم در آن خبره شوید.
  1. از مواد و لوازم با کیفیت استفاده کنید
    استفاده از مواد با کیفیت، مداد های بسیار خوب و برگه های با کیفیت بالا قطعا نتیجه کار شما را بهبود می بخشد. کیفیت به شدت در نوع نقاشی و زیبایی آن موثر است.
  2. مرحله به مرحله پیش بروید
    باید سعی کنید طراحی خود را به صورت اشکال مختلف دایره ای، بیضی، خطوطی که همدیگر را قطع می کنند، خطوط ضخیم یا گوشه دار انجام دهید. سعی کنید مرحله به مرحله کار خود را پیش ببرید.
فروشگاه کوثر
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *